Natuurlijk: het merendeel van de weggebruikers vult nog altijd zijn tank met euro 95 of diesel. Maar er is een structurele kentering gaande, en wie op de snelweg eens goed om zich heen kijkt ziet het direct. Het aantal auto’s met een stekker neemt flink toe. “Elektrische en hybride auto’s blijken ook op langere termijn erg interessant te zijn”, vertelt Koen van Ulden van HuurMij Mobiliteit.
Mobiliteitsexpert Koen van Ulden monitort de mobiliteitsbehoeftes van gedetacheerde professionals en speelt daarop in met HuurMij Mobiliteit, een organisatie die huur, shortlease en lease aanbiedt. Ook hij ziet het aandeel van elektrische en hybride voertuigen in zijn wagenpark gestaag groeien. Een situatie die hij aanmoedigt, waar veel van zijn branchegenoten nog steeds sceptisch achterover leunen.
“We zijn een grote shortleaseaanbieder op het gebied van elektrische en hybride modellen”, rekent hij voor. “Eigenlijk alles wat op het gebied van elektrisch en hybride op de markt komt, rijdt bij ons rond. Keuze uit ruim 20 verschillende modellen zoals Tesla, Hyunday IONIQ, Volkswagen E-Golf en E-Up, Nissan Leaf en BMW i3. Binnenkort rolt een aantal volledig elektrische Jaguars bij ons binnen. Zelf lopen we graag voorop waar het om de nieuwste technieken gaat.”
Dat hij met deze voortrekkersrol een hoog risico zou nemen schuift Koen van Ulden resoluut van tafel. “Ik vind dat je als leasebedrijf soms een beetje durf moet tonen. En we
merken dat deze modellen juist vlot inzetbaar zijn; er is veel vraag naar. Ze trekken mensen aan die zelf ook initiatiefrijk zijn. Die positief denken. En voor deze berijders blijkt laden in plaats van tanken in de praktijk geen enkel probleem te zijn. Met een beetje creativiteit wordt een tussentijdse oplaadbeurt gecombineerd met een lunch, of een kop koffie en een paar telefoongesprekjes. Tegelijkertijd neemt de actieradius bij ieder nieuw model toe. Waar menigeen bij de introductie dacht dat de betrouwbaarheid van accu’s op langere termijn problemen zou geven, blijkt ook dat in de praktijk erg mee te vallen. Je kunt de aanschaf van een gestekkerde auto voor je uitschuiven, maar naar mijn gevoel kunnen we straks niet meer anders.”
Deze uitspraak baseert hij niet alleen op de voor de hand liggende voordelen van elektrisch of hybride rijden, zoals minder bijtelling voor zakelijke rijders of het feit dat je voor een relatieve habbekrats de ‘tank’ vult. Het is met name het brede maatschappelijke belang van een duurzame mobiliteitsoplossing. “Overal verschijnen milieuzones”, legt hij uit. “Over 5 jaar mag je waarschijnlijk alleen nog elektrisch de binnensteden in. Elektrisch vervoer heeft nul uitstoot, er is geen fijnstof, en het geluid van een langsrijdende auto wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het bandencontact met de weg. Je moet je voorstellen wat die rust op termijn betekent voor het wonen langs grote, doorgaande wegen. Dat krijgt ineens een veel positiever imago!”
Ook de restwaarde is uitstekend, door de grote vraag naar gebruikte elektrische en hybride auto’s, weet Koen van Ulden. “Een elektromotor heeft minder draaiende delen die slijtage veroorzaken, hetgeen positief uitpakt voor de onderhoudskosten. Kortom: in mijn visie is iedere zakelijke rit over 10 jaar elektrisch”, luidt zijn conclusie. “En vergeet niet het belangrijkste argument: deze auto’s rijden ook nog eens heel lekker. Elektrische auto’s hebben geen schakelpook en een hoog koppel. De link naar de autonoom rijdende auto is eveneens zo gelegd. Nu al worden ze door de fabrikant vaak standaard voorzien van vele leuke elektronische opties.”
HuurMij Mobiliteit is een vooruitstrevende, onafhankelijke aanbieder van alle mogelijke mobiliteitsoplossingen. Het bedrijf heeft vestigingen in Leiden, Leiderdorp, Alphen a/d Rijn en Hoofddorp. HuurMij Mobiliteit opereert als één organisatie met drie labels: INQAR HuurMij, Supershortlease en Rebel Lease.
Kijk voor meer informatie op www.huurmij.nl of bel 071 5 820 820.