De vloot van BOVAG-verhuurbedrijven is de afgelopen drie jaar met 21,6 procent toegenomen tot 58.850 personen- en bestelauto’s, terwijl het totaal aantal huurauto’s sinds 2014 met 13,4 procent steeg.
Uit onderzoek van BOVAG onder de aangesloten verhuurbedrijven blijkt verder dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe huurauto’s met 110 gram per kilometer inmiddels onder het niveau van de totale nieuwverkoop in Nederland ligt.
Van de 82.750 huurauto’s die ons land momenteel telt, is meer dan 71 procent in beheer van BOVAG-verhuurders. In 2014 was dat nog ruim 66 procent. De gemiddelde bezettingsgraad van
personenauto’s bij BOVAG-leden bedraagt 72,4 procent en van bestelauto’s 64,9 procent. Ruim zes op de tien van in totaal 4,2 miljoen verhuurcontracten is zakelijk en de gemiddelde verhuurperiode is iets meer dan 7 dagen. Het aandeel particuliere transacties steeg tussen 2015 en 2017 van 34 procent naar 38 procent.
Het wagenpark van BOVAG-verhuurders bestaat momenteel voor twee derde (66,7 procent) uit benzineauto’s en voor ruim een kwart (25,9 procent) uit dieselauto’s. In 2014 was 60,4 procent van de huurauto’s een benzinevariant en 31,9 procent een diesel. Het aandeel volelektrische auto’s is de afgelopen drie jaar onveranderd gebleven op 1,7 procent en ligt daarmee nog steeds fors hoger dan het aandeel elektrische auto’s in het totale Nederlandse wagenpark (circa 18.000 op 8,5 miljoen personenauto’s, oftewel 0,2 procent). Een kwart van de BOVAG-verhuurbedrijven geeft aan een elektrische auto in de vloot te hebben. De gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuwe huurauto’s dit jaar bij BOVAG-leden bedraagt 110 gram per kilometer tegen 112 gram voor alle nieuwe personenauto’s in Nederland.
Bron: Bovag.nl